Sprache der Dinge – Language of Things

Materialität, Realität und Konfliktivität in Museologie, Archäologie und anderen dinglichen Wissenschaften / Materiality, reality and conflictivity in museology, archaeology and other material sciences

Ausstellungen beleuchten – mit alternativem AudioGuide. Kolonialismus im Kasten im DHM Berlin. / Visiting exhibitions with an alternative audio guide: “Colonialism in the box” at the German Historic Museum

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Auf einer Fortbildung erfuhr ich, dass das DHM und seine Dauerausstellung vor einiger Zeit mit einem alternativen Audioguide bedacht worden waren, und zwar zum Thema Kolonialismus.

Dass es da eine Debatte gab um die Präsenz & Darstellung von Kolonialismus in der Dauerausstellung, das hatte ich mitbekommen, dass das Ganze jedoch dann sogar zu einem Audioguide ausgebaut worden war, der im Netz frei herunterladbar ist und auf iPhone und Smartphone läuft, das wusste ich nicht, und wollte gerne einmal ausprobieren wie das denn so funktioniert. Mehr Informationen hierzu erhält man, wenn man einfach mal bei Google Kolonialismus DHM eingibt und dann die ersten fünf Links auslässt und erst ab dem 6.-7. Link liest. Viele Menschen und Gruppen haben sich dort dazu geäußert, darunter auch BloggerInnen, die ich aus anderen Kontexten, wie etwa feministisch-kritischen Mütterblogs kenne und schätze (siehe: memyselfandchild.wordpress.com). Also: im Netz Kolonialismus im Kasten aufgerufen, Audioguide runtergeladen und ab ins DHM.

Eigentlich war es so, dass ich gerne die Ausstellung mit dem DHM-Audioguide UND dem alternativen Audioguide besucht hätte. Um zu sehen wo konkret hier Daten ergänzt, ausgespart oder überschnitten werden. Das hätte aber bedeutet, dass ich einen ganzen Tag im DHM unterwegs gewesen wäre – alleine der alternative Audioguide beinhaltet Audiomaterial für gut 2 Stunden, wohlgemerkt auf einem Fünftel der gesamten Ausstellungsfläche. Zeitlich ist das nicht möglich, also: nur der alternative Guide mit dem Versuch, das Ganze durch Lesen von Texten im DHM auch von “offizieller” Darstellungsseite kennenzulernen. Das DHM hat sich, m.W.n., nie zu dem alternativen Audioguide geäußert, besitzt jedoch eine Onlinepräsenz zum Thema “Kolonialismus”, die den Informationen im Museum um Meilen voraus ist.

Ich muss sagen, dass ich von dem Experiment absolut positiv überrascht war. Der Audioguide ist den Nummerierungen des DHM entsprechend aufgebaut und wird von einer männlich und einer weiblichen Stimme gesprochen. Der Text verwendet durchgehend gegenderte Begriffe und achtet darauf immer weibliche & männliche Form zu nutzen sowie Worte wie “Bevölkerung” o.ä. durch “Menschen” zu ersetzen. Das sind Äußerlichkeiten, sie werden aber mit einer angenehmen Normalität vermittelt, bar jeder ideologischen Kampfhandlung, die oft mit der Nutzung dieser Begriffe einhergeht.

Von der Information her war es enorm interessant, da der Audioguide tatsächlich viele viele Lücken im Museumsmaterial aufgriff und diese thematisierte. Wo direkte Anknüpfungen nicht möglich waren, bezog man die Ausstellungsobjekte auf ihre Nutzung/Konterparts in den kolonisierten Gegenden des Deutschen Reiches zwischen 1870 und 1918. Besonders schön, mittendrin: der Verweis auf die ebenfalls größtenteils fehlende Bezugnahme der Ausstellung auf Frauen im Bismarckreich. Die einzige vorhandene Vitrine, “versteckt” auf einer Empore und kleinteilig beschriftet, wurde vom Audioguide durch umfangreiches Material herausgeholt und emporgehoben. Es war informativ, gut dargebracht und kurzweilig.

Und ganz prinzipiell, und jetzt mal abgekoppelt von dem sehr emotionalen Thema der Aussparung verschiedener Bevölkerungsgruppen und Problematiken, finde ich es eine ungemein spannende Idee so einen Audioguide alternativ anzulegen, Lücken und Aussparungen einer Ausstellung damit zu thematisieren und so einen ganz neuen Blick auf diese Ausstellung und ihre Auswahlkriterien, eventuell ja sogar einige unterliegende Ideen & Denkmuster der Ausstellungsmacher zu erhaschen. Wie wäre es denn wenn man offizielle Audioguides aus verschiedenen Perspektiven einer Ausstellung entwürfe? Würde das nicht das Problem lösen, dass viele Menschen mit ganz unterschiedlichen Ideen ins Museum kommen und Input zu verschiedenen Gedankengängen wünschen? Eine Fragmentierung der Darstellung ist zwar auch problematisch, aber schließlich ist es ja doch nie möglich, alle anzusprechen. Wir sind viel zu unterschiedlich und auch unsere Herangehensweisen an das Thema Museum/Ausstellung sind es. “Fragmentierte” Audioguides wären doch mal eine Idee!

Zwar bieten einige Museen Audioguides an, die aus partizipativen Projekten mit Museumsbesuchern entstanden sind (s.e. Museum für Abgüsse Klassischer Bildwerke München oder im Kirchner Museum Davos ), ein weiteres Beispiel einer Sicht aus zwei unterschiedlichen Perspektiven konnte ich bislang weder bei meinen eigenen Museumsbesuchen noch jetzt im Netz entdecken.

Sollten Sie davon hören – sagen Sie mir Bescheid!  Ich würde das Ganze gerne noch einmal in einem anderen Museum probieren!

DHM Sprache der Dinge

DHM Sprache der Dinge

 ENGLISH VERSION

On a vocational training, I learned about the German Historic Museum (DHM) and its permanent exhibition, which has been honored with the presentation of an alternative audio guide, produced from people outside the museum staff itself. It’s on colonialism.

There has been considerable debate on the subject of German colonialism and its presentation and display at the DHM. I knew about this because it has been in the media some time ago and I followed the discussion from a distance. What I didn’t knew was that the outcome of this discussion has been the alternative audio guide I am writing about today. You can download the audio guide from the internet onto your mobile device and visit the exhibition with your smart phone instead of the “official” audio guide. If you want to have a look at the articles online, just google “Kolonialismus DHM” and follow the links from #6 onwards! Many people have expressed themselves on this topic, among them even bloggers that I know from other contexts, such as feminist motherhood (have a look at memyselfandchild.wordpress.com). So, to get my personal alternative audio guide, I just googled for Kolonialismus im Kasten (colonialism in the box), download – and off we went into the museum.

To be frank, I would have loved to visit the exhibition with BOTH guides: the official and the alternative alike. Thus, it would have been possible to compare both versions, to see where the differences are and were data have been left out or simply presented in another way. But this would have meant to spend all day at the museum – something I can’t afford these days where time is the most precious good. Just the alternative audio guide took about 2 hours and covers just a part of the permanent exhibition, the time period between 1870 and 1914, roughly speaking. So, the only option was to make the “alternative guided tour” and read a lot of the “official” written statements in the exhibition and to compare them to the spoken “alternative” text. The museum has never offered any officially acknowledged the audio guide but there is an only section on “colonialism” on its official homepage which is extensive and detailed – completely opposed to the texts in the exhibition itself.

I have to admit that I got a positive surprise by this experience. The audio guide follows the indications and numberings of the museum and is easy to handle. The texts are provided by a man and a woman alternately. The text is very sensitive in regard to gender issues and uses the feminine and masculine versions of German words as well as Changing words like “population” by more human ones like “people”. These may seem to be little differences, but the overall experience changes by these little details. They are provided in a completely normal use without the ideological connotations that can often be noted with them.

The information provided was highly interesting, because the guide broaches out the issue of certain gaps of information in the material and the objects at the museum. Where direct links can not be made, the guide relies on contextual information of the objects and builds a bridge to its own central theme of colonialism and its repercussions in every facet of life in Germany and abroad. It uses the objects and brings to life their use in the colonized regions of Africa or the conditions of production and use in these regions between 1870 and 1918.

What I liked particularly was the mention of the underrepresentation of women in the exhibition. The only display concerning women and the women’s right movement is tucked away on a second floor in the rear. The audio guide framed these two display cases with a lot of additional information!

And in the end, and absolutely disconnected from the emotional issue of the exclusion of different parts of the population of Germany at this particular time, I have to admit that it’s a really fascinating idea to create alternative audio guides for exhibits. It’s quite an opportunity to bring to light the information gaps and even the underlying ideas and omissions of the museums. It offers a complete new view of an exhibition or can be focused on a particular sub-theme of it. What would it be like to create official audio guides to an exhibition, every one of them directed at a particular question or perspectives? Wouldn’t that be an idea to include many diverse publics and offer them a glimpse of information that is relevant to them? Sure, a fragmentation of the presentation of an exhibition can be problematic, but I think that we can never cover ALL perspectives that future visitors may or may not favor on a certain topic. SO, why not pick out some of them and present them in an audio guide?

Some museums already offer special audio guides, which have been created during participative projects in the museums (e.g. Museum für Abgüsse Klassischer Bildwerke München or at the Kirchner Museum Davos ). But I could not find other examples of alternative audio guides, whether on my own visits to museums or during my search on the net. Should you happen to have information about one, write to me! I would love to try this again in another museum!

 

 

 

 

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