Sprache der Dinge – Language of Things

Materialität, Realität und Konfliktivität in Museologie, Archäologie und anderen dinglichen Wissenschaften / Materiality, reality and conflictivity in museology, archaeology and other material sciences

Der Letzte seiner Art – die Klosterruine in Berlin. / The last of his kind – the monastery ruin in Berlin.

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Inmitten von Berlin, abseits des Alexanderplatzes und total verloren neben der Schnellstraße steht die Klosterruine in Berlin-Mitte. Obwohl ich sie seit Jahrzehnten kenne überrascht sie mich jedesmal wieder, wenn ich drin bin. Die Ruhe obwohl nebenan die Straße wütet und die wenigen Menschen, obwohl sich wenige Meter weiter die Massen im Shoppingcenter stapeln. Es ist großartig. 

Alle Ausstellungen werden noch großartiger durch diese Ruhe und den Himmel über der Ruine. Dieses Jahr war es Johanna Hedva mit “God is an asphyxiating black sauce” – wir sitzen lange im Kirchenschiff, lauschen und verfolgen die Wolken, während Gedichte und Geräusche uns umhüllen. Im beiliegenden Infoblättchen erfahre ich, dass das ehemalige Franziskanerkloster im Zuge der Reformation aufgelöst wurde, dass aber den Mönchen noch lebenslanges Bleibe- und Wohnrecht zugesprochen wurde. Der letzte von ihnen, Bruder Thomas (?) stirbt erst gut 40 Jahre nach Auflösung des Klosters, 1571. Meine zugegebenermaßen immer extrem aktive Phantasie prescht los und sieht den Bruder vor sich. Wie hat er durchgehalten? War er alleine in der damals großen Klosteranlage, hat er die Kirche alleine betreut? War er mit der Gegenreformation in Kontakt, haben ihm berliner Menschen geholfen, wer hat ihm Essen gebracht? Wie hat er überlebt? Bekam er Geld aus dem katholischen Teil Europas, mit wem stand er in Kontakt? Glaubte er, dass sich das alles wieder zum Früheren wenden würde, war er desillusioniert? Was dachte er über sein Leben und all die Umbrüche?

Bruder Thomas fasziniert mich, wie mich die Zeit der Reformation generell fasziniert*. Was für eine Umwälzung, was für eine Befreiung, was für eine Überforderung für alle!  Ich tendiere dazu, Bruder Thomas und all diese umwälzenden Zeiten (nicht nur seine, all die großen Umwälzungen) ähnlich zu sehen wie meine eigenen Wendeerfahrungen es zulassen: als riesige Überforderung und Chance zugleich, eine Mischung aus Angst und oh! Jetzt passiert Ungeahntes! Und all den Gedanken, die man sich erst in den Jahren und Jahrzehnten nach einem Umbruch macht: all die Auswirkungen, die man erst später schnallt und die dann nicht mehr komplett geändert werden können. Natürlich ist es nicht besonders schlau, Menschen aus der Vergangenheit mit meinen Augen zu betrachten, aber ich kann nicht verhindern, dass ich mir über Bruder Thomas länger als üblich Gedanken mache. Was hätte Bruder Thomas mit Gott als schwarzer Sauce angestellt?

*Further selected readingMacCulloch: Reformation. Europes House divided 1490-1700. 

ENGLISH VERSION:

Right in the middle of Berlin, right beside the central Alexanderplatz and a few meters away from a major inner city highway there sits the ruin of a Berlin Monastery. And though I have known this special and surprisingly quiet place for decades now, I am still surprised when I get inside the cold brick walls of this ruin. This quiet, although there are 5 lanes of raoring traffic only a few meters away, and the few people although just 100 meters away people are piling up in the shopping centers! Incredible, each time and time again.

And all the expositions held there rest on this quiet in some way. The sky above the ruins is wide, the sound is church-like although there is no roof. This year, one of the summer expositions was by Johanna Hedva and called “God is an asphyxiating black sauce”. We sit in the ruins, listen to the poems and the music, follow the clouds passing by and are involved in the sounds and words.

As an ardent reader, I leaf through the information given to us and discover the following lines: after the monastery was dissolved during the Reformation the monks of this monastery were given a lifelong right to live in the premises of the former monastery, the last one of them, Brother Thomas (?) dies some 40 years AFTER the dissolution, in 1571. I admit I have an overwhelmingly lively imagination and my thoughts begin to run in all directions: I can see the Brother. How did he live here? How did it feel? Was he all alone in this former big monastery, or did he inhabit a small room somewhere in the buildings? Was he in contact with the counter-Reformation, did local people help him, gave him money or food? How did he survive, had he learned a trade and survived by this? Did he think that things would get “back to normal”, that the Reformation would be a passing thing, was he frustrated or disillusioned? What did he think about his life and all these completely overwhelming changes?

Brother Thomas fascinates me because Reformation itself fascinates me – because Tomes of Change fascinate me. May be a heritage of my Socialist upbringing and the time I witnessed the changing world systems in 1990. What a time, what a liberation, what a confusion! I tend to see Brother Thomas and all these Times of Change (not only his, but all of them) like my own experiences in 1989 – 1990: a fascinating mixture of being afraid and hopeful, of new chances and “Oh, I never knew this could be!”. And all the thoughts that come up only after years and decades of witnessing this basic changes of life: the reverberations and impacts that you only realize later and that you can´t always change. I admit its not too intelligent to see people of the pat with my own biased eyes – but on the other hand; they are my eyes and is there a Non-Biased Eye? I don’t think so. Brother Thomas stays with me for days afterwards. What would he have thought of God as an asphyxiating black sauce?

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